За обновлениями можно следить в telegram-канале https://t.me/quasiart
Обзор

Эффект Motion Blur (размытие движения) в LuxRender достигается за счёт использования специального анимированного преобразования, которое описывает движение объекта в течение кадра.

Как это делается

Просто анимируйте сцену и включите motion blur в экспортере. if you just want motion blur in a still, some people find it easier to simply make a two-frame animation: Start on frame one and insert a key frame for all of your objects that will be moving. Move to frame 2. Now move/rotate your objects and insert another key frame. At this point you may want to switch back and forth between frames 1 and 2 to make sure everything is moving the way it should. Go back to frame one. Set Luxrender to use motion blur, select objects/camera, select your shutter speed, select your blur type, then render like a normal still image.

Other people find it's easier to get the movement right if you animate the object over a number of frames so it moves at real-world speeds. No matter the method, motion blur will always use the motion over a single frame.

Недостатки

Adding motion blur to lights is not currently supported, only objects and the camera can utilize motion blur at this time. Also motion blur doesn't support mesh deformations (modifications to the mesh shape), but only object transformations (moving, scaling, and rotating).

However, there is a workaround for these limitations which is described in "Alternate method" section down below.

Настройки

shutteropen

This is a float telling luxrender when to open the camera shutter.

shutterclose

This is a float telling luxrender when to close the camera shutter. Longer duration between shutter open and close means more blur.

shutterdistribution

This is a string telling LuxRender what kind of blur to apply. Valid values are "gaussian" and "uniform".

подразделения

Most exporters will also configure a number of steps to use. Internally, motion blur is set via special animated transform, listing the objects transformation at several points in time. This setting will configure the number of points in time set for each object. At least 2 subdivisions (three steps in total when adding the initial step) are required for curved trails.

Пример
Размытие объекта
Размытие камеры
Альтернативный метод: дополнительные кадры

Единственный способ преодолеть нынешние ограничения motion blur в LuxRender состоит в использовании дополнительных кадров — способе, выбранном большинством рендеров, например, Blender Internal. Дополнительные кадры — это дополнительные ключевые позиции для передвижения или деформирования объектов между начальным и конечным положением. Чем больше дополнительных кадров, тем плавнее (менее дискретно) будет движение на финальном изображении.

Как это сделать

Допустим, вы собираетесь использовать 10 дополнительных кадров. Тогда между первым и конечным положением объекта нужно добавить 10 промежуточных кадров. Для каждого дополнительного кадра вы можете свободно трансформировать объект или его форму, но делать это «слегка», чтобы не было дискретности.

In the exporter of your choice set Halt SPP to 1/10 or 1/15 of the desired SPP for the final image (thus if you want to reach 5000 SPP for the final, set Halt SPP for each subframe to 500-750; if you're going to use not 10, but 25 subframes, correct the values accordingly to 1/25 - 1/37 of the final SPP) and activate FLM file saving. Now render the scene as an animation. You may also want to enable motion blur to make it smoother, but keep in mind the limitations of the normal motion blur listed above. When all frames are finished use the command line luxmerger tool (which is shipped with LuxRender) to merge all of the flm files together into the final film file. This can be done with a single command from the command line. You can now load the completed flm in LuxRender and export to an LDR or HDR image.

Или попеременно выполняют только на экспорт каждого подкадра после первой, а затем изменить имя, совпадающее с оригинального кадра, а затем сделать, это свести на нет необходимость объединить FLM файлы, но поможет предотвратить дальнейшее рендеринг дополнительных кадров, если вы найдёте это недостаточным.

Недостатки

При таком подходе вы можете обойти все существующие ограничения LuxRender, например, отсутствие смазывания изображения для излучателей. Однако быстро движущиеся объекты могут потребовать довольно много дополнительных кадров и даже тогда будет видна некоторая дискретность отдельных кадров.